A kosár üres!

A menstruációs ciklus és a női sportolók teljesítményének összefüggései

Egy friss tanulmány szerint a női élsportolók több mint fele azt tapasztalta, hogy a menstruációs ciklushoz köthető hormonális ingadozás negatív hatással van az edzésen nyújtott teljesítőképességükre. Másrészről viszont az Olimpiai aranyérmeket nyerő női atléták saját elmondásuk szerint a menstruációs ciklus különböző szakaiszaiban voltak a versenyen alatt.

Annak ellenére, hogy a női sportolók sajátos élettani jellemzői miatt egyedi, a férfiakétól eltérő megoldásokra lehet szükség az edzések során, ez a téma mindig is mellőzött volt és úgymond tabunak számított. Szerencsére már változóban van a sport világa: a női élettani sajátosságok és az edzés összefüggései szóba kerülnek a felkészülés során a versenyzők és az edzők között, így kezdenek jelentőséget nyerni a két nem közötti különbségek.

Az egyik ilyen különbség, hogy amíg a domináns férfi nemi hormon a tesztoszteron, addig a domináns női nemi hormonok az ösztrogén és a progeszteron. Ezek a női hormonok szabályozzak a normális menstruációs ciklust, a csontok egészségét és alapvető hatással vannak az edzésteljesítményre.

Mi az a menstruációs ciklus?

Ha nem történt teherbe esés, a menstruációs ciklus - a méhnyálkahártya leválása miatt megjelenő - menstruációs vérzéssel kezdődik. Ez egyben a follikuláris (tüszőérés) vagy alacsony hormonszinttel járó fázis, amikor az sárgatest hormon (LH), a tüszőérést stimuláló hormon (FSH), progeszteron és a lassan emelkedő ösztrogén szintje alacsony. Ez a fázis nagyjából a menstruációs ciklus első 14 napját teszi ki. Körülbelül a ciklus közepén történik az ovuláció (tüszőrepedés), amelyet az ösztrogén és sárgatest hormonok szintjének tetőzése vált ki. Ez egybeesik az érett petesejt kilökődésével, ami egyúttal az a része a menstruációs ciklusnak, amikor a teherbeesés lehetősége fennáll. Az ovulációt a luteális fázis követi, ami a menstruációs ciklus magas hormonszinttel járó fázisa, ahol mind az ösztrogén, mind pedig a progeszteron szint magasabb.

 1 abra hormoningadozas a menstruácios ciklus alatt v2

1. Ábra: Hormoningadozás a menstruációs ciklus alatt (Senanayake és Potts (2008) munkája alapján módosítva)

Milyen hatása lehet a menstruációs ciklusnak a női élsportolók edzésére és sportteljesítményére?

Egy friss tanulmány szerint a sportolók 75%-a tapasztalta már a menstruációs ciklus negatív hatását. A görcs, a hátfájdalom, a fejfájás és a puffadás a leggyakrabban tapasztalt panaszok. Egy másik kutatás szerint pedig az erőnlét szintjében, a gyulladásos és anyagcsere-folyamatokban, a testhőmérsékletben, a vízháztartás egyensúlyában és a sérülésre való hajlamban tapasztalható változások a menstruációs ciklus hormonális ingadozásának a velejárói. Azonban a menstruációs ciklus hatása a női sportolók teljesítményére nagymértékben függ egyéni tényezőktől. Számos tanulmány nem talált különbséget a ciklus különböző fázisaiban mért teljesítményszint között.

A menstruációs ciklus hormonális ingadozásainak lehetséges hatásai a különböző típusú edzések és edzésadaptációk tekintetében a következőképpen foglalhatók össze:

Follikuláris fázis

  • A magasabb fájdalomtolerancia és a magasabb észlelt energiaszint miatt ez az időszak - különösen a fázis eleje -, amikor a női szervezet a legalkalmasabb magas intenzitású fizikai aktivitásra.
  • A follikuláris fázis későbbi részében, amikor elkezd emelkedni az ösztrogénszint, akkor feltételezhető, hogy az edzés előtti szénhidrátraktározás akadályozott. Emiatt, az edzés közben és az előtte lévő nap történő szénhidráttöltésnek jelentősége lehet az állóképességi sportolók magas intenzitású edzéseinek esetében.
  • Mivel az ösztrogénszint magasabb a késői follikuláris fázisban, emiatt feltételezhető, hogy az erőfejlesztő edzések hatásosabbak.

Ovuláció

  • Ez az időszak az, amikor az egyéni erőnléti teljesítőképesség csúcsát el lehet érni. Az ovuláció alatt a combizomban mérhető erőszint szignifikánsabban magasabb, mint a follikuláris vagy a luteális fázisban.
  • Rendelkezésre áll néhány tudományos bizonyíték azzal kapcsolatban, hogy ovuláció körül megnövekedett esély van elülső keresztszalag szakadásra rekreációs síelők körében.

Luteális fázis

  • A női szervezet nem a legalkalmasabb a magas intenzitású edzésekre ebben az időszakban.
  • A premenstruációs szindróma (menstruációt megelőző tünetegyüttes) befolyásolhatja a teljesítményt 7-10 nappal a menstruáció előtt.
  • A testtömeg magasabb lehet a vízvisszatartás miatt.
  • Feltételezhető, hogy a megemelkedett légzésszám és testhőmérséklet miatt nehezebb futni a melegben. Az izzadás csak később, egy magasabb testhőmérsékleti értéknél indul meg. Azonban friss kutatások azt mutatják, hogy ez nincs hatással a teljesítményre.

A menstruációs ciklus szabályozása fogamzásgátlók segítségével

A hormonális fogamzásgátlók (HCs) elnyomják az ösztrogén és progeszteron természetes, belső termelését, hogy ne történjen meg az ovuláció. Így, azok a nők, akik hormonális fogamzásgátlót használnak, mindig az alacsony petefészekhormon-szinttel járó fázisban vannak. A témában nemrég végzett tanulmány szerint a hormonális fogamzásgátlók hatása a teljesítményre nem egyértelmű.

 2 abra hormoningadozas a menstruácios ciklus alatt fogamzasgatlok alkalmazasa mellet v2

2. Ábra: Hormoningadozás a menstruációs ciklus alatt ösztrogén és progeszteron tartalmú hormonális fogamzásgátlók (a legtöbb készítmény ilyen) alkalmazása mellett (Senanayake és Potts (2008) munkája alapján módosítva)

Egy nemrég megjelent tanulmány szerint a női sportolók 50%-a használ valamilyen hormonális fogamzásgátlót, ami befolyásolja a menstruációs ciklusát. A tanulmányból az is kiderült, hogy az orális hormonális fogamzásgátlók a legnépszerűbbek, a felmért csoport 80%-a alkalmazta ezt a formát. A kutatás érdekes eredménye, hogy az ezeket a készítményeket használók 19-féle, a teljesítményükre kiható mellékhatásról számoltak be. A testtömeg-növekedés, szabálytalan menstruációs ciklus és bőrproblémák voltak a leggyakoribbak ezek közül. Ezzel szemben a felmért csoport 13%-a arról számolt be, hogy előnyösnek gondolják azt a rendszerességet, hogy tudják, mikor számíthatnak az elvonásos vérzés jelentkezésére, ami azon a 4-7 napon történik, amikor nem kell bevenni az orális fogamzásgátló tablettákat. Néhány bizonyíték rendelkezésre áll azzal kapcsolatban, hogy a hormonális fogamzásgátlók nincsenek hatással az edzés hatására történő teljesítményváltozásra. Azonban mindenképpen szükség van további kutatásokra ebben a témában.

A menstruációs ciklus és az egészség összefüggései

A természetes menstruációs ciklus során vannak magas ösztrogénszinttel járó fázisok, amelyek összefüggésben vannak a csontok egészségével és a jobb termékenységi állapottal. A menstruációs ciklus egy szelete a női sportolókat érintő egészségügyi kérdések összeségének. Az energiabevitel és leadás egyensúlyának felborulásából adódó alacsony energiaellátottság szabálytalan menstruációs ciklushoz vagy annak teljes elmaradásához és a csontrendszert érintő problémákhoz (csontok ásványi anyag tartalmának csökkenéséhez) vezethet. Ezt a fogalmat úgy nevezik, hogy atlétatriász („Female Athlete Triad”). Más élettani funkciókban is jelentkezhetnek problémák, a teljesség igénye nélkül ilyen a csökkent mértékű anyagcsere, immunitás, fehérjeszintézis és a szív- és érrendszer működése. Egy másik koncepció, amely úgy ismert, mint a „sportolóknál előforduló relatív energiadeficit” ,– ami férfi sportolóknál is megfigyelhető - kibővíti az atlétatriász fogalmát más egészségügyi és teljesítménybeli tényezőkkel is.

Amit érdemes megjegyezni

Az alacsony hormonszinttel járó fázis feltételezhetően optimális a versenyteljesítmény szempontjából. Ez gyakorlatilag a menstruáció előtti fázistól a korai follikuláris fázisig tart. Mivel nagy az egyéni különbség a menstruációs ciklus során tapasztalt teljesítményváltozás és panaszok esetén, emiatt a sportolók és edzők közötti nyílt párbeszéd különösen fontos a legjobb sportlétesítmény elérése érdekében. Ha egy sportoló aggódik a reproduktív rendszerének egészsége miatt vagy a menstruációs ciklusában történt változásokról szeretne beszélni, akkor nem szabad magában tartania. Ajánlott felkeresnie az orvosát, aki tanácsokkal fogja ellátni ezeknek a problémáknak a kezelésével kapcsolatban.

További olvasmányok

  • Forsyth J., & Roberts C. (2018) The Exercising Female. Science and Its Application, 1st Edition. Routledge.
  • Hackney, AC. (2016) Sex Hormones, Exercise and Women. Scientific and Clinical Aspects. Springer.

Hivatkozások

  • Bruinvels, G., Burden, R., Brown, N., Richards, T., & Pedlar, C. (2016). The prevalence and impact of heavy menstrual bleeding (menorrhagia) in elite and non-elite athletes. PLoS One, 11(2), e0149881.
  • Burrows, M., & Peters, C. E. (2007). The influence of oral contraceptives on athletic performance in female athletes. Sports medicine, 37(7), 557-574.
  • De Souza, M. J., Koltun, K. J., Etter, C. V., & Southmayd, E. A. (2017). Current Status of the Female Athlete Triad: Update and Future Directions. Current Osteoporosis Reports, 15(6), 577-587.
  • De Souza, M. J., Nattiv, A., Joy, E., Misra, M., Williams, N. I., Mallinson, R. J., ... & Matheson, G. (2014). 2014 Female Athlete Triad Coalition Consensus Statement on treatment and return to play of the female athlete triad: 1st International Conference held in San Francisco, California, May 2012 and 2nd International Conference held in Indianapolis, Indiana, May 2013. British Journal of Sports Medicine, 48(4), 289-289.
  • Fleck, S., & Kraemer, W. (1990). Designing resistance training programs. Human Kinetics. Second Edition, pp. 193–197.
  • Lebrun, C. M. (1993). Effect of the different phases of the menstrual cycle and oral contraceptives on athletic performance. Sports Medicine, 16(6), 400-430.
  • Martin, D., Sale, C., Cooper, S. B., & Elliott-Sale, K. J. (2017). Period Prevalence and Perceived Side Effects of Hormonal Contraceptive Use and the Menstrual Cycle in Elite Athletes. Period Prevalence and Perceived Side Effects of Hormonal Contraceptive Use and the Menstrual Cycle in Elite Athletes.
  • Mountjoy, M., Sundgot-Borgen, J., Burke, L., Carter, S., Constantini, N., Lebrun, C., ... & Ljungqvist, A. (2014). The IOC consensus statement: beyond the female athlete triad—Relative Energy Deficiency in Sport (RED-S). British Journal of Sports Medicine, 48(7), 491-497.
  • Myllyaho, M. M., Ihalainen, J. K., Hackney, A. C., Valtonen, M., Nummela, A., Vaara, E., ... & Taipale, R. S. (2018). Hormonal Contraceptive Use Does Not Affect Strength, Endurance, or Body Composition Adaptations to Combined Strength and Endurance Training in Women. Journal of Strength and Conditioning Research.
  • Oosthuyse, T., & Bosch, A. N. (2010). The effect of the menstrual cycle on exercise metabolism. Sports Medicine, 40(3), 207-227.
  • Riley III, J. L., Robinson, M. E., Wise, E. A., & Price, D. (1999). A meta-analytic review of pain perception across the menstrual cycle. Pain, 81(3), 225-235.
  • Sanders, D., Warner, P., Backstrom, T., & Bancroft, J. (1983). Mood, sexuality, hormones and the menstrual cycle. I. Changes in mood and physical state: description of subjects and method. Psychosomatic Medicine, 45(6), 487-501.
  • Sarwar, R., Niclos, B. B., & Rutherford, O. M. (1996). Changes in muscle strength, relaxation rate and fatiguability during the human menstrual cycle. The Journal of Physiology, 493(1), 267-272.
  • Senanayake, P., & Potts, M. (2008). Atlas of contraception. CRC Press.

Figyelmedbe ajánljuk a következő megoldási javaslatainkat:

Ha értesülni szeretnél legújabb akcióinkról, ajándékainkról

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Kérjük töltsd ki!

Kérjük töltsd ki!

Elolvasás után jelöld be a mezőt!

Kérlek, ezt a mezőt is töltsd ki!

Wise Tree Naturals

Központi telefonszámunk:
+36 1 800 1999
Munkanapokon 9:00-15:00 között.
Email: info@wisetreenaturals.com

1-es mellék:Leadott megrendelések
2-es mellék:Csomagszállítás
3-es mellék:Számlázás
4-es mellék: Viszonteladói, kiskereskedelmi információk
Terméktanácsadás: kérdéseit várjuk a hogyan@wtn.hu címünkön

Kövess Minket

Oldalainkon HTTP-sütiket (cookie) használunk a jobb működésért. További információk

Megértettem

PMS Nálad is?
Sok nő szenved a premenstruális szindróma kellemetlen perceitől. Te is?

Töltsd ki ingyenes tesztünket, hogy közelebb kerülhess a megértéséhez és a kiúthoz!

KÉREM A TESZTET!

Kupon aktiváló folyamat

Ide írjuk le, hogy milyen módon lehet felhasználni az ajánlói kuponokat