fbpx
A kosár üres!

Okozhat-e a stressz vércukorszint emelkedést?

Mindenki szorong néha.

Lehetséges, hogy a stressz és szorongás valóban emeli a vércukorszintet? És mit jelent mindez a cukorbetegségben szenvedők számára?

Van összefüggés a stressz és vércukorszint között?

Igen, van. Ennek pszichológiai és élettani okai is vannak.

A következőkben végig fogjuk járni ezeket a kérdéseket és hasznos tippeket adunk a stresszel és szorongással való megküzdéshez.

Mi történik a szervezetben stressz hatására?

A stresszhormonok fontos szerepet játszanak ebben a folyamatban. Amikor érzelmi vagy fizikai stresszhatás ér minket, akkor olyan hormonok szabadulnak fel, amelyek emelik a vércukorszintet. A folyamatban a kortizol, az adrenalin és egyéb hormonok is részt vesznek. Ez a teljesen természetes reakció akkor alakul ki például, ha valakit kerget egy ugató kutya vagy veszélyes helyzetbe kerül. Az említett a hormonok készítik fel a szervezetet az úgynevezett „üss vagy fuss” reakcióra.

Amikor valaki stresszes, akkor ugyanúgy felszabadulnak ezek a hormonok, akkor is, ha az illető nincs valódi fizikai veszélynek kitéve. Ennek az a következménye, hogy emelkedik a vérnyomás, szívfrekvencia és a vércukorszint.

Ez az állapot még tovább súlyosbodhat, ha valaki állandó stresszhatás alatt áll. Ilyenkor a vércukorszint-emelkedés állandósul és az idő múlásával kockázati tényezővé válik az alábbi betegségek kialakulására:

  • Szívbetegség
  • Magas vérnyomás
  • Fejfájás
  • Alvásproblémák
  • Krónikus szorongás
  • Depresszió

A felsoroltak jól indokolják, hogy miért kell kezelni a stresszt és szorongást.

Törődjünk magunkkal a stresszes időszakokban

Amikor stresszelünk akkor jellemzően nem tudunk „jól törődni” magunkkal. Sok ember egyből a „gyorskajához” és csokihoz nyúl, ha stresszes időszaka van. Nem véletlenül hívják őket komfort ételeknek.

Az is nagyon csábító ilyenkor, hogy a rendszeres testmozgás helyett a kanapén maradjunk egy Netflix sorozattól függővé válva.

Ezek mind döntő szerepet játszanak a vércukorszint kiugrásokban.

Mi a megoldás? Mozogni kell a stresszes időszakokban is. Ez nem azt jelenti, hogy mindenképp egy hosszú kardio edzést kell teljesíteni. Az olyan egészen egyszerű dolgok is, mint egy kör a háztömb körül, változást tudnak hozni a hangulatunkban.

A cukorbetegség terhe is okozhat szorongást

Nézzünk szembe a ténnyel: a cukorbetegség kezelése nem könnyű. Ez már önmagában elég ok az aggodalomra és stresszre. A Betegségkezelő Központ tájékoztatása szerint a cukorbetegségben szenvedők 20%-kal nagyobb valószínűséggel tapasztalnak szorongást a nem cukorbetegekhez képest.

Ez teljesen érhető, ezért mi elkötelezettek vagyunk abban, hogy csapatként együttműködve segítsünk enyhíteni az aggodalmat és megküzdeni bármi stresszt kiváltó problémával.

Hogyan lehet csökkenti a szorongást?

A következő trükkök segíthetnek enyhíteni a szorongást:

  • Bármilyen jellegű testmozgás, akár csak egy rövid séta a háztömb körül ebédszünetben
  • Meditáció és jóga
  • Beszélgetés egy támogató baráttal, kollégával vagy egyházi személlyel
  • Legyünk elnézőek magunkkal: tartsunk néha szünetet és ne legyünk túl szigorúak
  • Töltsünk időt valami olyan hobbival, ami kikapcsol és leköt, mint például az olvasás
  • Fogyasszunk egészséges ételeket
  • Csökkentsük az alkohol és koffein fogyasztását
  • Aludjunk eleget

Ha szorongás két hétnél tovább tart vagy már nehezére esik a mindennap teendők ellátása, fontolja meg, hogy felkeres egy tanácsadót vagy pszichológust, aki segíthet megtalálni a jó utat.

Szemmel kell tartani a vércukorszint állapotát

Nagyon fontos tudatosan figyelni a stressz- és vércukorszintet. Emiatt is javasoljuk az éhomi vércukorszint-vizsgálatot az éves orvosi ellenőrzés keretein belül.

Ha a vércukorszint elkezd felfelé kúszni, akkor még időben meg lehet előzni a nagyobb bajt. Ez akkor fontos különösen, ha valaki cukorbetegségben vagy annak előállapotában (pre-diabéteszben) szenved. Ebben az esetben gyakrabban is szükséges vércukorszint-mérés elvégzése.

Vannak, akik érzékenyebbek a szorongásra?

Ez egy bonyolult kérdés és nincsen rá helyes válasz. Általában az élettani és pszichológiai ingerek különböző stresszreakciót váltanak ki egyénenként, de a genetikai tényezők is fontos szerepet játszanak. Néhány gén, amely a stresszreakció irányításáért felel egyes embereknél „túlműködhet”, amíg másoknál túlzottan inaktív marad. Azok, akiknek traumatikus tapasztalatai vannak vagy bántalmazás áldozatai voltak, azok kiszolgáltatottabbak lehetnek a stresszhatásnak és vannak olyanok is, akiknél a fent említett tényezők kombinálódnak.

Figyelmedbe ajánljuk a következő megoldási javaslatainkat:

Ha értesülni szeretnél legújabb akcióinkról, ajándékainkról

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Kérjük töltsd ki!

Kérjük töltsd ki!

Elolvasás után jelöld be a mezőt!

Kérlek, ezt a mezőt is töltsd ki!

Wise Tree Naturals

Központi telefonszámunk:
+36 1 800 1999
Munkanapokon 9:00-15:00 között.
Email: info@wisetreenaturals.com

1-es mellék:Leadott megrendelések
2-es mellék:Csomagszállítás
3-es mellék:Számlázás
4-es mellék: Viszonteladói, kiskereskedelmi információk
Terméktanácsadás: kérdéseit várjuk a hogyan@wtn.hu címünkön

Kövess Minket

Oldalainkon HTTP-sütiket (cookie) használunk a jobb működésért. További információk

Megértettem

PMS Nálad is?
Sok nő szenved a premenstruális szindróma kellemetlen perceitől. Te is?

Töltsd ki ingyenes tesztünket, hogy közelebb kerülhess a megértéséhez és a kiúthoz!

KÉREM A TESZTET!